08-01-2021

Brexit is sinds 01-01-2021 een feit. Het Verenigd Koninkrijk heeft de EU al verlaten op 31 januari 2020. Tot en met 31-12-2020 was er nog een overgangsregeling van kracht waardoor er in 2020 nog niet direct gevolgen waren voor allerlei regelingen. Met ingang van 1 januari 2021 zijn die gevolgen er wél!

Voor Nederlandse webshops die verkopen aan klanten uit andere EU-landen geldt dat Nederlandse btw in rekening gebracht mag worden zo lang de totale omzet per EU-land onder een bepaalde grens blijft. Door Brexit geldt deze regel nu niet meer voor verkopen aan klanten in het VK . Vanaf de eerste verkoop aan een klant in het VK is Britse btw verschuldigd.

Een webshop kan op twee manieren omgaan met deze nieuwe situatie.

  1. De webshop kan zich laten registreren bij de Britse belastingdienst, HMRC. Dit moet gebeuren via een gespecialiseerde intermediair. Hiervoor moet een registratievergoeding betaald worden. Nadat de registratie geregeld is, kan de webshop zelf de douanerechten en de import VAT voor zijn rekening nemen. De prijzen in de webshop worden inclusief deze kosten gegeven.
  2. Een andere mogelijkheid is dat de webshop ervoor kiest om de Britse klant bij de bezorging van de bestelling apart te laten betalen voor de douanerechten en de import VAT. Er wordt dan betaald aan de koeriersdienst. De webshop geeft in dat geval de nettoprijzen van de goederen aan. Dit kan uiteraard leiden tot onaangename verassingen bij de klanten. Bij de bezorging van de bestelling worden zij ineens geconfronteerd met onverwachte extra kosten. Het is dus zaak om deze gang van zaken in de webshop duidelijk te communiceren naar de Britse klant.

Vanwege deze ingewikkelde btw regels besluiten sommige bedrijven ook wel om niet langer te leveren aan klanten in het VK.